مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

 

پنجشنبه 01 – جولای

  

 

روزنامه اراده با اشاره به انتقاداتی که از سوی مقامات امریکایی در خصوص ضعف اداره در افغانستان صورت می گیرد و همچنان پاسخ مقامات دولتی افغان به این انتقادات ، نوشته است که دور دیگری از تنش ها میان کابل و واشنگتن آغاز گردیده است.

مقاله نویس گفته است که پس از اظهارات قبلی حامد کرزی و مقامات امریکایی تلاش های صورت گرفته بود که وضعیت و مناسبات بهبود یابد، اما حالا به نظر می رسد که برخی از تنش با قوت خود باقی است.

مقاله نویس گفته است که بیشترین اتهامات بالای حکومت افغانستان مسئله فساد اداری است که گفته می شود، ملیارد ها دالر به طور غیر قانونی از افغانستان خارج گردیده و درعین حال ملیارد ها دالر دیگر نیز حیف و میل شده است.

روزنامه درسرمقاله خود درمورد ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان و مسوولیت های جنرال دیوید پتریوس قوماندان عمومی این نیروها تبصره کرده است.

مقاله نویس پرسیده است که جنرال پتریوس سرنوشت جنگ افغانستان را به کجا خواهد برد .

 

روزنامه دولتی انیس درمورد راه های تامین ثبات در افغانستان تبصره کرده و نوشته است که این مسئله از راه همکاری های موثر منطقوی صورت گرفته می تواند.

روزنامه در عین حال گفته است که ثبات در افغانستان و منطقه از ضرورت های اساسی است که کشورهای همسایه افغانستان باید به ان توجه داشته باشند.

مقاله نویس انیس با اشاره به سفر اخیر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان به پاکستان و بحث های وی درمورد شیوه های آمدن ثبات در افغانستان و منطقه نوشته است که نیاز است کشورهای همسایه افغانستان به خصوص پاکستان مسئله همکاری ها را جدی بگیرد، در غیر ان به قول نویسنده، اتش نا امنی ها دامن همه کشورها را فرا خواهد گرفت.

روزنامه درمورد کنفرانس بین المللی کابل نیز تبصره کرده و گفته است که این کنفرانس می تواند بررسی درست و دقیقی از فعالیت های انجام شده در افغانستان را ارائه کند.

 

روزنامه خدمتگار درمورد تلاشهای صلح و مذاکرات در این راستا سخن زده و گفته است که ممکن است رهبر گروه طالبان بخشی از توافق سیاسی روی حل قضیه افغانستان باشد.

این روزنامه در ادامه گفته است که امریکا نیز حالا به حل قضیه افغانستان از طریق سیاسی می اندیشد و باور دارد که با تقویت این تلاش ها می شود، راه حل درستی به قضیه یافت گردد.

روزنامه درهمین مقاله بخشی از اظهارات لوی درستیز امریکا را نیز به نشر رسانده که گفته است، عملیات نظامی در قندهار به علت کمبود سربازان امریکایی معطل قرار داده شده است.

خدمتگار در جای دیگری درمورد تلفات افراد ملکی در جنگ افغانستان نیز تبصره کرده و گفته است که ادامه این روند بی اعتمادی را به میان اورده است.

روزنامه گفته است که مسئله تلفات افراد ملکی صرف وابسته به نیروهای بین المللی نیست و مردم از همین خاطر بالای طالبان و فعالیت های آنان نیز بی اعتماد شده اند.

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود خواستار افشای برخی از چهره های در درون نظام گردیده است که امتیاز می گیرند، اما نظام کنونی و ساختار های اساسی را تخریب می کنند.

این روزنامه در ادامه گفته است که شواری عالی تفاهم ملی افغانستان نیز در دیدار با رئیس جمهور کرزی این مسئله را مطرح کرده و خواسته است تا به چنین افرادی جزای لازم داده شود و افشا گردند.

روزنامه گفته است که بهتر است مسئله توطئه گران در داخل نظام به ادارات قضایی سپرده شود تا آنان بررسی های را انجام دهند.

این روزنامه درمورد وضعیت معادن در افغانستان نیز تبصره کرده ، اما موضوع موجودیت معادن غنی و مسئله استخراج ان را با دید انتقادی نگریسته است.

روزنامه گفته است که سرنوشت معادن افغانستان چی خواهد شد، و در پاسخ با عنوان برجسته یی نوشته است که به زودی زیر زمین افغانستان خالی خواهد شد.


July 1st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها